Jsme jediná strana, která vlakům opravdu rozumí

Podívejte se na naše návrhy pro moderní, levnou a pohodlnou železniční dopravu.

Zelené návrhy pro lepší dopravu na železnici

Vysokorychlostní vlaky: proč pomůžou i těm, kteří vůbec vlakem nejezdí?

Vlaky v regionech: levné cestování po vzoru Rakouska

Mezinárodní a noční vlaky jako alternativa létání

Vysokorychlostní vlaky: proč pomůžou i těm, kteří vůbec vlakem nejezdí?

Vysokorychlostní vlaky pomohou nejen těm, kdo se s nimi budou dopravovat denně například z Ústí nad Labem do Prahy do práce nebo je využijí pro rychlou dopravu do okolních zemí. Vysokorychlostní železnice pomůže řešit i další problém, který v Česku máme, a to zaplněnou kapacitu železniční sítě.

Vysokorychlostní vlaky budou mít vlastní trasy, které uvolní kapacitu dopravy na současných trasách. Ta je na mnoha místech úplně vyčerpaná a další vlaky tam již není možné přidat.

Jakmile se ale dálková doprava přesune na vlastní koleje, umožní to  přidat například příměstskou dopravu v okolí Prahy nebo Brna, což zlepší každodenní dojíždění pro tisíce lidí. Větší kapacitu kolejí bude také možné využít pro přesun více nákladů na koleje.

Obojí bude znamenat méně kolon na silnicích a dálnicích. Stavba vysokorychlostních tratí tak bude prospěšná i pro ty, co jimi třeba nebudou vůbec jezdit.

Levné cestování po vzoru Rakouska: časová jízdenka klimaticket

Cestování veřejnou dopravou v Česku je mnohem dražší, než by mělo být

V jiných evropských zemích se snaží cestování vlakem dělat dostupnější. V Rakousku mají Klimaticket, jízdenku na všechnu veřejnou dopravu v zemi (včetně autobusů a MHD), za 1095 euro na rok, tedy 26 tisíc Kč. Existují i varianty pro jednotlivé spolkové země za 300 - 500 euro. Levnější jsou pro studenty, a pokud díky ní dojíždíte do práce, můžete získat daňové slevy, které ji udělají ještě mnohem levnější. V Rakousku jsou přitom mnohem vyšší mzdy než u nás. U nás je možné koupit za 31 tisíc jízdenku oneticket, ale platí jen ve vlacích (a ještě ne ve všech).

Nebo Hesensko, šestimilionová spolková země Německa, umožňuje neomezeně cestovat za 31 euro měsíčně, tedy cca 750 Kč. Hesensko je velké jako všechny naše kraje na Moravě a ve Slezsku dohromady. Pro srovnání, neomezená jízdenka například po Zlínském kraji stojí 2500 Kč na měsíc.

Takovou podporu veřejné dopravy bychom chtěli i u nás: zatímco ceny jízdného neustále stoupají, benzín stojí přibližně stejně co před 10 lety. Pak se není možné divit, že lidé raději sedají do auta.


Mezinárodní a noční vlaky jako alternativa létání

Stále více lidí chce cestovat po Evropě ekologicky a pohodlně. Mezinárodní vlaky mezi jednotlivými zeměmi, a to jak dálkové, tak regionální, ale stále trpní mnoha problémy. Jedním z nich je vysoká cena, kdy je potřeba cestu plánovat dlouho dopředu, aby byla cena snesitelná. Dalším problémem je nákup jízdenek: na rozdíl od letenky, kterou koupíte na několik kliknutí, je často nákup mezinárodní jízdenky komplikovaný. To se musí změnit.

Noční vlaky zažívají velký nárůst zájmu. Nejvíce jich jezdí v Rakousku, ale i Praha se dočkala spojení s Bruselem a Amsterdamem. Stále ale čelí mnoha problémům, například s byrokracií při získávání povolení, nebo čelí neférovému zdanění, kdy letadla na rozdíl od vlaků nemusí platit daně za letecké palivo. Proto jsou noční vlaky často dražší než letecké spojení.

Chceme je více podporovat, zjednodušit nákup jízdenek i byrokracii, a umožnit těm, kdo nechtějí nebo nemohou létat, pohodlné cestování po Evropě.

Také chcete lepší vlaky?

Dejte ve volbách hlas Zeleným, jediné straně která vlakům opravdu rozumí.

Chcete připomenout termín voleb a dostat několik tipů, jak Zeleným získat více hlasů? Nechejte nám svůj e-mail.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Nechejte svůj e-mail a připomeneme vám termín voleb a občas vám pošleme novinky z kampaně nebo tipy, jak nás můžete podpořit.

Děkujeme, vaše adresa byla zaznamenána.
Omlouváme se, nastala chyba. Obnovte prosím stránku a zkuste to znovu.